خواص فندق

منبع سرشار از ویتامین ها
فندق خواص و ارزش تغذیه ‌ای زیادی دارد، به همین دلیل از بروز خیلی بیماری‌ ها پیشگیری می ‌کند.در هر 28 گرم فندق که به طور متوسط معادل 20 عدد مغز آن می باشد، 176 کالری انرژی نهفته است. این مقدار فندق دارای 17 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و حدودا 2 گرم آب می باشد. فندق با داشتن روغنی خاص (اسید اولئیک)، پروتئین، کربوهیدرات، بتاسیتوسترول، ویتامین‌ها و املاح ضروری، جایگاه مخصوصی را در بین دیگر آجیل‌ ها باز نموده است.

بتاسیتوسترول
بتاسیتوسترول که به مقدار زیادی در فندق یافت می ‌شود، اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان (مخصوصا سرطان سینه و پروستات) دارد.
بنابراین مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، بدن را هم در برابر بیماری‌ های قلبی و هم در برابر سرطان محفوظ می ‌دارد.

روغن فندق
فندق غنی از روغن است. در واقع 60 تا 70 درصد فندق از روغن تشکیل شده است.
این ساختار و ترکیب روغنی دارای فواید زیر برای بدن است:
تامین انرژی، تنظیم حرارت، محفاظت در برابر عوامل بیرونی و کمک به گردش ویتامین‌های محلول در چربی.
در روغن فندق، برخی اسیدهای چرب وجود دارند که اعمال مهمی را برای بدن انجام می‌ دهند؛ به عنوان مثال "اسید اولئیک" موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون پیشگیری می‌کند(کلسترول را به میزان 2/26درصد کاهش می ‌دهد)، قند خون را تنظیم می ‌کند و آپوپروتئین A-1 را که برای پیشگیری از بروز بیماری ‌های عروق سیاهرگ مفید است، افزایش می ‌دهد(به میزان 25 درصد) و آپوپروتئین B که مضر می ‌باشد را کاهش می ‌دهد(به میزان 5/7 درصد).
دیگر اسید چرب مفید در روغن فندق، "اسید لینولئیک" است که به مقدار زیادی در روغن فندق یافت می ‌شود. لینولئیک اسید نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌ ها دارد.

ویتامین های فندق
فندق یک منبع خوب از ویتامین‌های B1، B2 و B6 است. این ویتامین ‌ها برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی ضروری هستند، مخصوصا برای کودکان در حال رشد.

ویتامین E
ثابت شده است که مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، تمامی ویتامین E مورد نیاز در روز را تامین می کند و برای پیشگیری از بیماری‌ های عروق سیاهرگ قلبی و سرطان کافی است.
روغن فندق بهترین منبع شناخته شده ویتامین E است که برای سلامت ماهیچه ‌های قلب و دیگر ماهیچه‌ های بدن ضروری است.
این ویتامین همچنین برای عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل ضروری می ‌باشد.
ویتامین E از تجزیه و همولیز گلبول ‌های قرمز خون جلوگیری می ‌کند، بنابراین به عنوان نوعی محافظ در برابر کم‌ خونی یا آنمی عمل می کند.
از دیگر فواید ویتامین E که در فندق به وفور یافت می ‌شود، پیشگیری و ممانعت از عوامل ایجاد کننده سرطان می ‌باشد. اگر سرطان قبلا در بدن شکل گرفته باشد، ویتامین E با سلول‌ های سرطانی می‌ جنگد.

املاح فندق
فندق دارای مواد معدنی زیر می باشد:
*
کلسیم، که برای رشد استخوان ها و دندان‌ ها ضروری است.
*
آهن، که در خون ‌سازی نقش دارد.
*
روی، که نقش مهمی در هورمون‌ های جنسی دارد.
*
پتاسیم، که برای تحریک سیستم عصبی و عملکرد مناسب عضلات و ماهیچه‌ ها ضروری است.

در نهایت این که:
تحقیقی جدید نشان داده است، افرادی که فندق و یا روغن آن را مصرف می‌ کنند، 50 درصد کمتر از کسانی که هیچ گاه فندق نمی ‌خورند، در معرض خطر مرگ بر اثر حمله ‌های قلبی هستند.
این آجیل دارای مواد تغذیه ‌ای مفیدی برای سلامت قلب است.
موفق باشید

منبع:

http://www.akairan.com

 

شناسایی آجیل سالم از ناسالم

هنگام خرید مغز ها (بادام ، فندوق ، پسته و گردو) دقت كنید كه همواره از مغزهای خام و تازه استفاده كنید (از زمان خشك شدن آنها خیلی نگذشته باشد) و از مغزهای خامی كه آثار كهنگی در آنها نمایان است به شدت پرهیز كنید. سعی كنید در مورد گردو  آنرا بصورت پوست دار خرید كنید و هنگام استفاده پوست آنرا بشكنید. آنچه دانه های مقوی و مفید خشکبار را مولد بیماری های خطرناک می کند مربوط به قارچی به نام اسپیروژیلوس است که در دامنه وسیعی از مواد و شرایط آب و هوایی مختلف مانند بقایای گیاهی، میوه، برگ، گل آذین و کودهای حیوانی زندگی می کند و بقا می یابد. سموم تولید شده به وسیله این قارچ ها افلاتوکسین نام دارد که در مقایسه با دیگر سموم قارچی به علت اثرات سرطان زایی و ایجاد مسمومیت حاد اهمیت بیشتری دارد.

 

در مورد آجیل شرایط نگهداری، نحوه تهیه، میزان و نوع رنگ به کار رفته و بسیاری از عوامل دیگر در سلامت آجیل نقش تعیین کننده ای دارندتهیه آجیل بسته بندی شده و دارای پروانه بهداشتی قابل اطمینان تر از آجیل و خشکبار عرضه شده به صورت باز و فله ای است. از این رو خرید آجیل از فروشگاه های معتبر و خودداری از تهیه آنها از دستفروشان بسیار اهمیت دارد.آجیل های خام و تفت نداده از نظر بهداشتی مطمئن تر هستند؛ زیرا سم افلاتوکسین که معمولا به رنگ سیاه روی این دانه ها متظاهر می شود؛ در اثر تفت دادن دیگر قابل شناسایی نیست. دانه های آجیلی که رنگ آنها به دست بچسبد، پسته های بیش از حد خندان و قرمز و تخمه هایی با رنگ سیاه براق، نشانه آجیل های رنگ شده اند که به دلیل غیرمجاز بودن بیشتر رنگ های به کار رفته در آنها بسیار خطرناک هستند.

سوراخ بودن پسته ها یا پوکی دانه های آجیل، ظاهری کپک زده، وجود رنگدانه های سیاه و لکه های قهوه ای، بقایای حشرات زنده یا مرده که نیاز به دقت بسیار در ظاهر آجیل دارد، نشانه کهنگی و فساد آجیل است.

همچنین آجیل تازه فاقد هرگونه بوی نامطبوع از جمله بوی تند، بوی ترشیدگی و بوی ماندگی است که باید هنگام خرید به آن دقت شود. قرار دادن آجیل درون ظروف در بسته و نگهداری آن در مکان های خشک و خنک درکوتاه مدت و قرار دادن آنها در یخچال یا فریزر برای مدت یک سال در سالم ماندن آجیل ها موثر خواهد بود.